Projekt "Aktiv Børn i foreningen" er afsluttet...., for denne omgang!

13. oktober 2022 kl. 13:49
Projektet har været en stor succes for Kastrup B., og vi regner derfor også med at gentage succesen en anden god gang!

Er der chokolade i den?

I dag den 11. oktober 2022 var en vaskeægte festdag i Kastrup Boldklub. Et 8 ugers forløb for børn fra Børnehaven Engmarken, Børnehaven Kastrupgård, Børnehaven Klitrose Allé og Børnehuset Nordmarksvej blev fuldendt i en flot solbeskinnet kulisse til lyden af jævnlige motordrøn fra flyene i nærheden – og besøg af borgmesteren i Tårnby Kommune, Allan S. Andersen.

Forløbet hedder Aktive Børn i Forening (ABiF), og det har til formål at bygge bro mellem kommunens dagtilbud og lokale idrætsforeninger. Med ABIF har Kastrup Boldklub i samarbejde med Tårnby Kommune bidraget til at 40 Tårnby-børn har været fysisk aktive og oplevet et positivt fællesskab i en forening.

Med hjælp fra engagerede pædagoger fra børnehaverne har børnene på 8 uger lavet fodboldlege, venskabslege og samarbejdslege. De har blandt andet været gennem forhindringsbaner og løbet mange meter via leg og bevægelse. Børnene har øvet sig på boldkontrol både ved fødderne og i hænderne. De er blevet bedre til at sparke til en bold, og har med stor iver spillet bolden til deres holdkammerater.

Dagen i dag var dog anderledes, for børnene vidste, at borgmesteren ville komme forbi. Der blev spurgt flittigt til, hvornår han ville dukke op. Og hvilken fest da borgmesteren ankom, både børn og borgmester hyggede sig i hinandens selskab. Først holdt borgmesteren tale for børnene, hvor han blandt andet fortalte, at han også havde spillet fodbold engang. Så gik borgmesteren og børnene til forhindringsbanerne og prøvede kræfter med dem. Til sidst delte han medaljer ud til børnene, der stod på ræd og række, og pænt ventede på, at det skulle blive deres tur. Med medaljen fulgte en gymnastikpose med snoretræk med Kastrup Boldklubs logo på.

En dreng spurgte, om der var chokolade i posen, hvilket fremkaldte smil og lækkersult blandt de voksne. Det var der ikke – der var en drikkedunk i.

Pædagogerne fik børnenes diplomer med ”hjem”. Børnene får også en voucher der giver ret til prøvetræning 3 gange i Kastrup Boldklub.

”Vi håber på at se nogle af børnene igen til træning – også gerne sammen med deres søskende og deres venner”, udtaler træneren og projektleder, Christian Theilgaard. Tidligere på dagen havde han udvist stort mod ved at tage en navnerunde. Efter 8 uger husker han 35 af børnenes navne ud af 40.

Fra Kastrup Boldklub er kun tilbage at sige tak til borgmester Allan S. Andersen for at drysse magi til afslutningen af ABiF og tak til pædagogerne for at være så engagerede – der er altid plads til jer her, hvis i skulle have lyst til en trænertjans, for uden jer havde ABIF ikke kunnet lade sig gøre – og sidst men ikke mindst tak til jer børn for al den glæde, latter og smil i har spredt her i Kastrup Boldklub.

Vi håber på, at vi også fremover kan samarbejde med Tårnby Kommune om et lignende projekt.

Mange hilsner fra bestyrelsen i Kastrup B., Christian (projektleder) og Hulda (udviklingskonsulent)